Блоґ (англ. blog, від web log — «мережевий журнал чи щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блоґів характерні короткі записи тимчасової значущості.
Вміст блоґа можна уявляти собі як стрічку, на якій в хронологічному порядку згідно з датами їхньої публікації блоґером йдуть дописи, так звані пости, один за одним. Оскільки з часом у блозі накопичується багато постів, зазвичай ця стрічка займає кілька веб-сторінок, так що найновіший пост займає верхню частину першої сторінки, і чим давніше, тим нижче від нього містяться попередні пости, скажімо, всі пости за останній тиждень; друга сторінка тоді присвячена постам за тиждень до того, третя сторінка ще давнішим, і так далі. Як правило, сторінки блоґа також містять посилання на архів блоґу, тобто на попередні пости згруповані по місяцях і роках. Отже навігація блоґа в хронологічному порядку є дуже легкою.
Окрім того у багатьох системах блоґування можливо призначати категорії постам. Ці категорії відбивають тематику постів, як наприклад, «програмування», «поетика», «сімейні справи» й тому подібне. Тоді відвідувачі блоґа, які цікавляться думками блоґера щодо програмування, можуть за посиланням на цю категорію перейти до всіх існуючих постів автора, присвячених цьому предмету.
Типово окремий пост у блозі має заголовок, дату публікації, власне, зміст, який складається з гіпертексту (думки автора, цитати тощо), посилань на інші сайти та блоґи в Інтернеті, інколи зображень чи навіть відео. Також пост містить коментарі до нього, залишені відвідувачами та просту веб-форму, за допомогою якої вони долучають ці коментарі.
Різновиди блогів
- За автором (авторами):
- Особистий (авторський, персональний) блоґ — ведеться однією особою (як правило — його власником);
- «Примарний» блоґ — ведеться від імені чужої особи невизначеною персоною;
- Колективний або соціальний блоґ — ведеться групою осіб за правилами, які визначає власник;
- Корпоративний блоґ — ведеться усіма співробітниками однієї організації;
- За наявністю мультимедіа:
- Текстовий блоґ — блоґ, основним змістом якого є тексти;
- Фотоблоґ — блоґ, основним змістом якого є фотографії;
- Музичний блоґ — блоґ, основним змістом якого є музичні файли;
- Подкаст і блоґкастинг — блоґ, основний зміст якого надиктовується та викладається у вигляді аудіофайлів, наприклад, MP3-файлів;
- Відеоблоґ — блоґ, основним змістом якого є відеофайли;
- За особливостями змісту:
- Контентний блоґ — блоґ, який публікує первісний авторський текст;
- Мікроблоґ — блоґ, дописами в якому є короткі щоденні новини з власного життя користувачів (див. МікроБлоґінг)
- Мониторінговий блоґ — блоґ, основним змістом якого є відкоментовані посилання на інші сайти чи блоґи;
- Цитатний блоґ — блоґ, основним змістом якого є цитати з інших блоґів;
- Сплоґ — спам-блоґ;
- Блоґ Stand-alone — блоґ на окремому хостингу та рушії (CMS);
- Блоґ на блоґ-платформі — блоґ, який ведеться на потужностях блоґ-служб (LiveJournal, LiveInternet та ін.);
- Моблоґ — мобільний блоґ, який наповнюється з мобільних чи портативних пристроїв;
Надзвичайна популярність блоґів зумовлена двома головними обставинами: по-перше, публікувати інформацію в Інтернеті за допомогою блоґів досить легко — фактично, створення нового посту зводиться до набирання його тексту у відповідному полі та відправки його на сервер шляхом натисканням кнопки «Публікувати» (англ. Publish) або подібної. Після цього пост зберігається на сервері, який автоматично формує веб-сторінки, різні посилання, додає стиль форматування тощо (такі серверні програми називаються системами управління змістом — англ. Content Management Systems або CMS). Тому користуватися блоґом не важче, ніж простим текстовим редактором. Друга причина — це моментальна доступність в Інтернеті опублікованої інформації; існують декілька безкоштовних блоґових платформ (наприклад Wordpress або Livejournal), де будь-хто може зареєструватися та вести свій блоґ. Блоґи періодично скануються Інтернет-пошуковиками, такими як Google, Yahoo!, та ін.
Саме з цих характеристик — мобільності та доступності блоґів — випливає їх визначна роль у творенні інформаційного суспільства, реалізації свободи слова, боротьбі за права людини у світі, та й просто у комунікації та обговоренні будь-яких ідей поміж людьми. Визнанням великої соціальної ролі блоґосфери у боротьбі за права та свободи людей стала нещодавня публікація так званого «Довідника блоґерів та кібер-дисидентів» (Handbook for Bloggers and Cyber-dissidents) асоціацією «Репортери без кордонів» (Reporters without Borders), який є вільним для використання та поширення і служить прекрасним вступом як до основ ведення блоґу і різних його аспектів, так і до застосування блоґів як зброї для боротьби з тоталітарними урядами та цензурою. Одним з багатьох прикладів соціальної ролі блоґів можна вказати відомий Interdictor's блоґ на LiveJournal, який був присвячений урагану «Катріна» і вівся хлопцем, який залишився у Новому Орлеані і кожні кілька годин сповіщав про розгортання трагічних подій, що у той час сприяло підбуренню суспільної думки проти занадто повільної реакції Білого Дому.
Більшість Блоґів приватного характеру становлять інтерес лише для невеликої групи людей, які можуть бути знайомі з автором або цікавляться його думками та коментарями щодо подій у світі, фахової діяльності, родинного життя, мистецтва тощо. Тільки деякі з них стають відомими Блоґерами, нові пости яких можуть отримувати десятки або сотні коментарів.
Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Немає коментарів:
Дописати коментар